tisdag 20 april 2010

Ond bråd död och koppa kaffe



Vet ni att goda nyheter och färskt bröd är verkligen inget att spara på .

Råttan som har huserat mer eller mindre i vår kompost hela vintern ; har liksom sällat sig till jaktmarkerna ! Japp - stendöd när vår råttehund bara knäckte ryggen på den i ett nafs. Men se så fet och fin den är - inte kan man tro att det har varit fimbulvinter här inte; tvärsom ! Han har ju haft ett smörgåsbord att ta del utav ! Det var goda nyheter för mig !

För er tänkte jag dela med mig ett bröd recept ... för visst har ni inte kunnat undgå att surdeg är verkligen poppis ha ? Och i det här finns inte ett suraste deg alls i sig tvärsom sirapssött kryddat med brödkryddor ! Surdegsbröd iall ära men gammalt hederligt skrädda kakor är himla gott i kistan !

Skrädda kakor
8-9 dl rågsikt
4-5 dl vetemjöl
5 dl vatten el. mjölk det går givetvis att blanda !
2 msk sirap
50 g smör el. margarin
50 g jäst
1/2 msk salt el nästan 2 tsk
2 msk fänkål
1 tsk anis jag tog bara 1 tsk brödkryddor för mina barn vägrar att äta eländet annars !
Smula jästen i bunken . Smält fett häll i degvätskan och låt det bli fingervarmt cirak 37 grader . Rör ut jästen med lite av vätskan
Häll i resten av vätskan sirapen saltet och kryddorna . Häll i rågsikten och det mesta av vetemjölet och arbeta kraftigt . Låt degen vila 10-20 minuter .
Ta upp degen- arbetas smidigt med vetemjöl. Delas i 5 delar bulla ihop dem . Platta eller kavla ut bullarna till runda kakor. (Jag vill personligen ha tunnare variant a la hönökaka)
Naggas om man inte vill ha pitabrödsvariant !
Låt jäsa en stund.
Gräddas i 250 grader i cirka 5-10 minuter . Ska få färg !

Har precis njutit av en god köppa kaffe och mölat i mig bröd . Känner mig degig och trött !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahah, men då hade jag kryddat det så att de inte äter det, då får man ju det för sig själv :)
Ring på måndag, tror det funkar utmärkt! Fast chokladbollarna är slut då så klart ;(
Kram

Essay_writer sa...

thanks for the ingredients